Piața auto a scăzut în primele zece luni cu 9,8%, segmentul autoturismelor înregistrând o reducere de 8,3%, deși în ultimele patru luni, iulie-octombrie, au fost raportate creșteri față de aceeași perioadă a anului trecut, a anunțat Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
În intervalul iulie-octombrie vânzările au fost mai mari în medie cu 2,9%, sau 7,9% la autoturisme, față de aceeași perioadă din 2012.
„Cu un volum total de 8.295 unități vândute în luna octombrie, și unul total la 10 luni de 65.747 unități (din care 55.400 autoturisme), consemnăm față de 2012 o scădere totală de 9,8%, scădere la care autoturismele «contribuie» cu -8,3%, ambele, în revenire ușoară față de cifrele consemnate după 9 luni. Un alt aspect important de semnalat este faptul că vânzările de autoturisme din producția națională au înregistrat în ultimele 4 luni creșteri importante față de 2012, fapt ce face ca la 10 luni acestea să ajungă în teritoriul pozitiv (+8,5%), comparativ cu vânzările mărcilor din import, care rămân în zona negativă”, arată APIA, într-un comunicat.
La autoturisme, topul pe mărci după 10 luni este condus de Dacia, cu 18.518 unități vândute (33,4% din total), urmată de Volkswagen (6.204 unități /11,2%), Skoda (4.393 unități / 7,9%), Renault (3.232 unități / 5,8%), Ford (2.951unități / 5,3%) și Opel (2.292 unități / 4,1%).
Pe modele, situația rămâne neschimbată față de septembrie, Dacia Logan fiind pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Volkswagen Golf și Skoda Octavia.
„Analizând segmentarea pe clase, remarcăm că după 10 luni dintre clasele cu vânzări importante doar clasa monovolum este pe plus (13,3%), toate celelalte fiind pe minus, cu scăderi cuprinse între 1,1% și 26%. Evoluția este diferită: astfel, scăderile mai mici decât media pieței sunt înregistrate de clasele de volum (B -1,1% și C – 2,8%), în timp ce clasa mică (A) la fel ca și clasele superioare – (D, E, SUV), înregistrează scăderi peste media pieței (26%-31% clasele A, D și E și -18% SUV)”, conform APIA.
În funcție de tipul de combustibil, se menține creșterea ponderii livrărilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 52,7% din piață, față de 50% în aceeași perioadă a anului trecut. Volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scăzut cu 3,9%, iar cele pe benzină cu 13,4%.
În ceea ce privește vehiculele comerciale ușoare (LCV+ minibuse), APIA remarcă o scădere mai puternică a pieței (-20%).
Vânzările de pe piața din România sunt susținute în continuare de achizițiile realizate de către persoanele juridice (73% din totalul la 10 luni).
Producția națională auto a însumat la zece luni 339.166 unități, în creștere cu 21,9% față de 2012, exclusiv ca urmare a producției de autoturisme, care a avansat cu 27,1%, la un volum de 339.150 unități.
„În cifre absolute, față de aceeași periodă din 2012, au fost fabricate în 2013 cu 61.035 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (99.299 unități), urmată de Dacia
Sandero (95.420 unități), Dacia Logan (70.693) și Ford B-MAX (62.690), precizează APIA.
Și exporturile au crescut, cu 12,2%, la 302.184 unități, cu un avans de 16,6% pe segmentul autoturismelor.
Cel mai exportat model în cele 10 luni a fost Dacia Duster (98.878 unități), urmat de Sandero (94.750 unități) și Ford B-MAX (62.696 unități).
Circa 89% din producția națională a fost exportată.
„Este de așteptat ca în ultimele 2 luni ale lui 2013 suplimentarea programului Rabla să mențină volumele la cote superioare față de cele din lunile similare ale lui 2012, fapt ce nu va reuși însă să ducă la recuperarea scăderilor din prima jumătate a anului, 2013 urmând să se încheie, astfel, în teritoriul negativ”, concluzionează APIA.